Hiljade ljudi na ulicama crnogorskih gradova: Litije su izraz ljubavi prema svetinjama

Foto: Vijesti.me

Litije i molebani u znak protesta protiv usvojenog Zakona o slobodi vjeroispovijesti organizovani su i danas u više crnogorskih gradova.

Protestne šetnje se od Božića organizuju dvaput sedmično, četvrtkom i nedjeljom.

Foto: Podgorica (Vijesti.me)

Podgorica

Večeras je u Podgorici organizovana još jedna litija u znak protesta zbog usvajanja Zakona o slobodi vjeroispovijesti.

Sveštenstvo Mitropolije crnogorsko-primorske i građani su nakon molebana u Hramu Hristovog Vaskrsenja prošli Bulevarom Svetog Petra Cetinjskog, pored stare Vlade i mosta Milenijum, nakon čega su se vratili ispred hrama.

– Sve ovo što se dešava… Odzvanja ova nepravda, ali je vaše dostojanstvo, mir i tolerancija koju pokazujete ovih dana zadivilo Evropu i čitavi svijet – kazao je paroh podgorički, sveštenik Predrag Šćepanović, okupljenim građanima ispred hrama.

Foto: Vijesti.me

Šćepanović je kazao da su Spartanke i Atinjanke djecu učile da je Sunce veće od Peloponeza, „a nas su majke Crnogorke učile da je samo Bog iznad svega“.

– Čovjek prije svega, a Bog i sveta crkva iznad svega. Zato je Crna Gora i Crnogorci, vođeni Svetim Petrom Cetinjskim, u mnogim bitkama sačuvala pravoslavnu vjeru. Zato neka je slava njoj, našoj majci i neka je slava svima onima koji su pali za krst časni i slobodu zlatnu u 15, 16, 17, 18, 19. i 20. vijeku – rekao je Šćepanović.

On je kazao da je zato u Hram dobrodošao i Srbin, i Crnogorac, i Musliman i Hrvat.

Šćepanović se zahvalio pojedinim medijima na korektnom izvještavanju.

Zahvalio se i pripadnicima Centra bezbjednosti Podgorica i mještanima brojnih gradskih naselja i svima koji su bili u litiji.

Foto: Vijesti.me

U nedjelju će litija prolaziti ulicom Svetog Petra Cetinjskog do Ulice slobode i preko mosta Milenijum.

Iguman manastira Savina, Makarije, rekao je da ovo ne može da razumije niko ko nema vjere.

– A vas ovih dana vjera dovodi – rekao je iguman.

Foto: Vijesti.me

On tvrdi da ih je na litijama 200 hiljada.

– Pitao sam se zašto sam ovdje. Shvatio da sam došao nešto da naučim. Dok majke budu vozile čeda na litijama i očevi na ramenima, nema brige za nas. Bog je sa nama – naglasio je iguman Makarije.

Makarije je istakao da ne daju svetinje, poručivši onima koji se pitaju dokle će litije trajati „i kad umremo, one će da traju“.

– Možete nam uzeti sve, vjeru ne možete. Ne damo naše svetinje – kazao je on.

Ispred hrama je upriličen i muzički program.

Pljevlja

Građani Pljevlja učestvovali su i večeras u litiji koju je orgnizovala Mileševska eparhija SPC, iskazujući na taj način svoje neslaganje sa Zakonom o slobodi vjeroispovjesti.

Za razliku od predhodnih šetnji, večeras tokom molitvenog hoda sa razglasa nije emitovana duhovana muzika, niti su se čuli povici, čime su učesnici litije iskazali pijetet prema dvojici svojih sugrađana koji su sinoć tragično stradali.

Litija je prošla Ulicom 1. decembra, Mila Peruničića, Kralja Petra I i Tršovom.

Prethodno je u crkvi Svete Petke vladika Mileševski Atanasije služio moleban.

Foto: Vijesti.me

Saopštenje odbora za odbranu svetinja pročitao je Milić Dujović koji je istakao da su Pljevalljaci ustali da brane Crkvu i svoju državu Crnu Goru.

– I pored veličanstvene sloge i dostojanstva koji su pokazali građani Pljevalja i cijele Crne Gore, donosioci bezakonog akta koji su nazvali Zakon o slobodi vjeroispovjesti svojim potmetačinama i iznošenjem brutalnih neistina pokušavaju da unesu razdor među građane, koji su pokazali visok nivo građanske svijesti ali i poznavanje istorijata svojih svetinja kao i ssvoga naroda. Pozivamo rukovodstva Vodovod i Čistoća, kao i rukovodicioce svih lokalnih i državnih ustanova i preduzeća, da partijske direktive ostave za sjednice svojih partija i da bespotrebno ne uznemiravaju zaposlene, pokušavajući da ih zaplaše i partijski discipliniju. Podsjećamo ih da su pokušaji diskriminacije onih koji učestvuju u molebanima i litijama grubo kršenje Ustava Crne Gore. Pozivamo i predsjednika SO Pljevlja, Dragišu Sokića, da radi svoj posao ako se u međuvremenu nije povukao, pošto ne daje znake javnog političkog života, i da prestane sa opstrukcijom rada SO Pljevlja po osnovu podnijete građanske inicijative – rekao je Milić.

Građanima se obratila i asistentkinja na Filozovskm fakultetu u Nikšiću, Jelena Gazdić, koja je istakla da je večeras posebno ponosna na Pljevlja i što je Pljevljanka.

– Ovim svetim litijama smo potvrdili da smo uzidani u naše crkve koji potvrđuju da su kadri da odole udarima strašnih bogohulnih ljudi. Naši daleki potomci prepoznaće nas sjutra u manastiru Svete Trojice, Dubočici, crkvi Svete Petke, Svetog Arhangeka Mihaila i Hramu Svetog Georgija. Znaće ko smo i kakvi smo bili i biće ponosni što nas imaju kao što smo mi ponosni na svoje pretke – rekla je Gazdić.

Nikšić

Hiljade Nikšićana i ovog četvrtka prisustvovalo je molebanu u hramu Svetog Vasilija, a zatim su prošli ustaljenom maršrutom go gradskog Trga, gdje je govorio sveštenik Mirčeta Šljivančanin iz Podgorice, koji je kazao da su „litije izraz vjere za svetinje, a gdje je vjera tu je i čudo“ i da se ne treba čuditi što je „toliko naroda širom Crne Gore, jer je Gospod uz narod“.

Foto: Vijesti.me

Prema njegovim riječima, litije ne mogu narodu ni dosaditi ni umanjiti se, jer su izraz ljubavi prema svetinjama.

– Kada ima ljubavi i kada se ljubav daje onda se ona uvećava… Ove litije su sabori svega dobroga i velikoga što se zbivalo u ovome gradu i svim gradovina širom Crne Gore. One su i Vitovo drumovanje i osvojeni vrhovi nikšićkih visokogoraca, i žrtva i znoj i krv svih časnih i čestitih ljudi koji su se kroz istoriju u ovome gradu trudili i živjeli dostojno čovjeka i vjere pravoslavne – kazao je Šljivančanin.

Poručio je onima koji misle drugačije litijama da dođu, vide, „ogriju se vjerom i ljubavlju“.

Litiji je prisustvovao i episkop južnoamerički i karakaski Jovan iz ruske Zagranične crkve. U nedjelju će litiju predvoditi mitropolit crnogorsko-primorski Amfilohije, a najavljene su i brojne litije iz nikšićkih okolnih sela, kao i litija iz Ostroga.

Herceg Novi

Litija je večeras organizovana i u Herceg Novom.

Bar

Večerašnju litiju u Baru predvodio je rektor Cetinjske bogoslovije, Gojko Perović.

Tivat

Srpska pravoslavna crkvena opština tivatska večeras je organizovala moleban u hramu Svetog Save u Tivtu i litiju u znak protesta protiv usvajanja Zakona o slobodi vjeroispovijesti. Moleban je služio paroh tivatski, otac Petar Petrović.

Litija u Tivtu se vratila pred hram Svetog Save gdje se okupljenima obratio iguman manastira Reževići, arhimandrit Hrizostom, nakon čega su se okupljeni mirno razišli.

Foto: Vijesti.me

Litija u Tivtu se spustila Istarskom ulicom do Porto Montenegra i prošla gradskom rivom Pine do zgrade Opštine Tivat.

Organizatori su angažovali i sopstveno obezbjeđenje koje se brinulo da sve protekne u redu i miru.

Okupljeni građani pjevali su vjerske pjesme, ali nije bilo nikakvog uzvikivanja, niti političkih parola.

Plužine

U Plužinama je u crkvi Svetog Jovana Krstitelja služen moleban, a Pivljanima se obratio iguman manastira Zagrađe Lazar, koji je kazao da oni na vlasti moraju biti mudri da bi njihov narod bio srećan jer je to najveća obaveza „onih koji su se udostojili da budu na vlasti i da u njihovim rukama budu ključevi mira i bezbjednosti naroda“.

Kako je kazao, na ovim „blagoslovenim skupovima molitvama razgone duhove zla i tame“ koji su se „nepažnjom onih koji su dužni da vode računa o dobru naroda, sakupili i našli na mjestu, kako stoji u Svetom pismu, gdje ne treba da budu – tamo gdje se odlučuje kojim će putem narodna zajednica ići“.

Važno je, kazao je, „da budemo mudri kao zmije, a bezazleni kao golubovi i da se molimo da svi prepoznaju važnost trenutka u kome smo se našli“.

Foto: Vijesti.me

Nakon molebana je litija, koju su predvodili iguman i plužinski paroh, jerej Miroslav Mihailović, prošla ulicama varoši.

Plužinski paroh je kazao da se „moramo moliti da Gospod našim glavešinama podari razum“. Svih ovih dana, kako je kazao, svjedoci smo kako raznim imenima nazivaju „sveštene litije i bogougodno sabranje ne razumijevajući suštinu molitve i šta su zaista svetinje“.

– Daće Bog da im se otvore duhovne oči, srca i um koji je trenutno pomračen i da zajedničkim molitvama poželimo da ovi na vlasti dobro kormilare kroz ova turbulentna vremena za naš narod , da ih izvedu na pravi put i da ne prave podjele, koje su svih ovih godina pravili i prave – poručio je on.

Bijelo Polje

Poslije molebana u crkvi svetih apostola Petra i Pavla u Bijelom Polju je krenula litija vjernika do crkve u Nikoljcu.

Iguman manastira Zlateš u Tomaševu, Nikolaj Stamatović, kazao je da je crkva božija ta koja „sabira svoj narod od kraja do kraja vaseljene, jedina u kojoj pronalazimo svoje iskonsko biće i osjećamo sigurno, spokojno i blagosloveno“.

– U istoriji svijeta i crkve ispisane su mnoge stranice gdje Bog priziva pojedince ili jedan čitav narod u odbranu božjega imena i svetinja božjih. Evo mi ovdje, i čitavoj Crnoj Gori nastavljamo da ispisujemo te stranice, zato što je narod božji ustao u odbranu svojih svetinja – kazao je on.

Foto: Vijesti.me

Stamatović je istakao „da smo sa jedne strane svi žalosni zbog donošenja ovog zakona, a sa druge radosni što nas je Bog udostojio da i danas u 21. vijeku možemo stati i posvjedočiti da smo pravoslavni hrišćani i da branimo ono što je za nas nasjvetije“. On je pitao i „čemu se nadaju ljudi koji ustaju protiv svoga naroda.“

– Čemu se nadaju oni koji ustaju protiv crkve Božije. Njima ne treba veće kazne od jednoga uzdaha i jedne suze koja je prolivena zbog donošenja ovoga zakona. Taj uzdah će ih vječno pratiti, a ta suza će biti kap u kojoj će se udaviti – kazao je Stamatović.

Osvrćući se na izjave ministra odbrane Predraga Boškovića, koji je mitropolita Amfilohija nazvao svjetovnim imenom Risto Radović, Stamatović je kazao to sramno i neprimjereno ljudima koji vode ovu državu.

– Zar oni ljudi koji vode državu, koji bi trebalo da budu primjer svima nama, nemaju makar osnovnu kulturu ponašanja i poštovanja. Za njih je mitropolit samo Risto, ali je za njih rimski papa sveti otac. Nijesu svjesni da je mitopolit čovjek koji je vaskrsao i preporodio cijelu Crnu Goru. Njima neka služi na čast, nijesu ponizili mitropolita, već ponižavaju sebe i pokazuju ko su i šta zapravo planiraju da rade sa nama – kazao je Stamatović.

Berane

Građani Berana su i ovog četvrtka poslali poruku da se protive Zakonu o slobodi vjeroispovijesti.

Okupljanje je počelo u 16 časova u centru, ispred zgrade Opštine, da bi se litija potom kretala ustaljenom putanjom, pored hrama Svetog Simeona Mirotočivog, Ulicom 29. novembra, zatim pored zgrade policije, ulicom Dušana Radevića do tri kilometra udaljenog manastira Đurđevi stupovi.

Episkop Joanikije je rekao da litije prerastaju u svenarodnu pobjedu „koja ne podrazumijeva prolivanje bratske krvi, već moralnu pobjedu nad onima koji su donijeli ovaj sramni zakon“.

On još jednom svim učesnicima litija uputio apel da čuvaju mir i da, kako je kazao, ne nasjedaju na moguće inscenirane incidente.

Litija i moleban u porti manastira protekli su u miru i tišini, jedino uz povike „ne damo svetinje“.

Policija je regulisala saobraćaj na svim raskrsnicama, a organizatori litije su dužinom čitave trase imale svoje redare u cilju sprječavanja neželjenih ispada.

Tokom litije i molebana nije se čula nijedna ružna riječ na bilo čiji račun.

Mojkovac

Nekoliko desetina mještana sela Štitarica, udaljenog 12 kilometara od Mojkovca, krenulo je danas u litiju od crkve Svetog Arhangela Mihaila do Hrama Hristovog Roždestva u Mojkovcu kako bi se pridružili ostalim građanima u litiji u tom gradu.