„Uraganke“ nemaju čega da se stide – ko je podbacio, a ko iznenadio u finalu Evrosonga

11
Foto: EBU/Thomas Hanses

Završena je još jedna „Pjesma Evrovizije“, vjerovatno najiščekivanija dosad, pošto je prošlogodišnja otkazana zbog pandemije virusa korona. Uprkos najvećem interesovanju domaće javnosti za „Evrosong“ u posljednjih nekoliko godina, Srbija nije zabilježila plasman kojem se javnost nadala, ali ne može se reći da je 15. mjesto loša pozicija u završnici evropskog muzičkog spektakla. Sanja, Ivana i Ksenija nemaju čega da se stide, imajući u vidu da su od publike dobile isti broj dvanaestica kao i pobjednici iz Italije.

Ako uzmemo u obzir da je Srbija na osnovu glasova publike zauzela deveto mjesto, možemo da budemo zadovoljni, pošto se čini da pjesme iz Srbije ne dopiru do žirija mnogih zemalja učesnica, da možemo i da se zapitamo da li se naši predstavnici uopšte emituju kod njih.

Kada se pogleda poredak nakon glasova žirija, primjećuje se da se samo u nijansama razlikuje od predviđanja kladionica uoči takmičenja. Pitanje je samo, da li su kladionice toliko dobre u procjeni pobjednika ili se članovi žirija jednostavno oslanjaju na njihove kvote.

Ipak, ne smijmo da propustimo da zabilježimo da je žiri Sjeverne Makedonije dao jedinu dvanaesticu grupi „Hurricane“, dok im je hrvatski žiri dodijelio sedam poena. Među najboljih deset pjesama Srbija je bila i kod muzičkih stručnjaka iz Albanije, koji su Srbiji dali jedan poen.

Od ukupno 82 poena, koliko je Srbija dobila od gledalaca, pet dvanaestica stiglo je iz Slovenije, Sjeverne Makedonije, Austrije, Švajcarske i Hrvatske. Isti broj dvanaestica od publike dobili su i pobjednici iz Italije, ali i predstavnici Litvanije i Ukrajine.

Nastup grupe „Hurricane“ u finalu

Pet poena Srbiji su dodijelili su bugarski gledaoci, po četiri Italija i Malta, a po tri poena od gledalaca iz Njemačke i Francuske.

Srbija je prvi put smo dobila poene od Australije – dva boda, a od gledalaca iz Švedske jedan.

Da je tokom prenosa glasala samo publika, Srbija bi se našla na devetom mjestu, ispred Grčke i Švedske.

Foto: EBU/Thomas Hanses

Kada saberemo sve ove brojeve, možemo slobodno reći da „Uraganke“ nemaju čega da se postide. Sanja, Ivana i Ksenija su zapalile, a možda je u njihovom slučaju bolje reći – oduvale, scenu i postigle sjajan uspjeh kod domaće publike, o čemu govore sjajne reakcije na društvenim mrežama.

Britanska „dupla nula“ za istoriju

Sinoćna završnica „Pjesme Evrovizije“ bila je prava statistička bomba za sve obožavaoce brojeva, pošto su zabilježene neke dosad neviđene stvari.

Navikli smo da predstavnike Velike Britanije viđamo pri dnu tabele, ali sinoćni rezulat je zaista bio nezabilježen. Otkako je 2016. godine promijenjen sistem glasanja, nije se dogodilo da neka zemlja zabilježi „duplu nulu“, odnosno da ne dobije nijedan poen od žirija i publike.

To znači da pjesma Džejmsa Njumana nije bila među prvih deset pjesama na odvojenim tabelama žirija i publike. Ovo je druga britanska nula na „Evrosongu“ i nema sumnje da će se pozabaviti time, osim ukoliko se ne povuku sa takmičenja.

Kod publike se nisu proslavili ni predstavnici Španije, Njemačke i domaćina Holandije, ali ih je britanske sramote spasilo to što su im pojedini članovi žirija dali poneki poen.

Međutim, uprkos tome što se mislilo da su „evrovizijske nule“ novim sistemom iskorijenjene, interesantno je da se od 1998. godine, kada je prvi put uvedeno telefonsko glasanje, nije dogodilo da više od dvije zemlje ne dobiju nijedan poen od gledalaca.

Treća pobjeda Italije na koju se dugo čekalo

Ipak, vrijeme je da se vratimo u vrh tabele. Grupa „Maneskin“ ostvarila je treću pobjedu za Italiju, zemlju koja je posljednji put trijumfovala pjesmom Insieme: 1992 Tota Kotunja, u Zagrebu 1990. godine.

Italijanski rok jeste osvojio najviše poena u zbiru, ali sa pet dvanaestica od publike, među kojima je jedna iz Srbije, i četiri od žirija, ne može se reći da je ostvarena neprikosnovena pobjeda. Italijanima je za rukom pošlo to što su osvojili dosta nižih poena. Dovoljno je reći da su dobili po deset poena od gledalaca u 13 zemalja.

Sve je to dovelo do 318 poena od publike, što je uz 206 poena žirija, napravilo nedostižnu razliku.

Italija je jedina zemlja „velike petorke“, pored Njemačke, koja je uspijela da pobjedi na „Evrosongu“, otkako je to pravilo uvedeno 2000. godine. Zbog toga ćemo sljedeće godine u finalu gledati 25 zemalja, pošto neće biti zemlje domaćina koja se automatski kvalifikuje.

Favoriti žirija podbacili kod publike

Predstavnici Francuske i Švajcarske, koji su se našli na pobjedničkom postolju, osvojili su po osam dvanaestica od članova žirija, ali su kod publike podbacili – Francuska je dobila 12 poena samo od Belgije, Portugala, Holandije i Španije, a predstavnik Švajcarske samo od Albanije.

Ostaje žal za neostvarenom pobjedom Francuske, koja bi bila istorijska, pošto bi se prvi put dogodilo da je jedna zemlja istovremeno pobjednik i „Dečje pjesme Evrovizije“ i velikog takmičenja.

Bez razmišljanja bi se moglo reći da je iznenađenje večeri bilo i to što se Švedska nije našla među najboljih deset zemalja u završnici. Izgleda da mladi Tuse nije uspio u onome što se od švedskih predstavnika očekuje, s obzirom na to da je završio na 14. mjestu, što je najlošiji plasman Švedske od 2013. godine.

Za nama je još jedna sjajna „Pjesma Evrovizije“, koju se isplatilo čekati, pošto smo dobili jedno zaista jako takmičenje za čiji se trofej ravnopravno borilo dosta takmičara, više nego uobičajeno. Najveću naklonost su ipak dobili Italijani, pa ćemo poslije više od 30 godina gledati Evrosong sa Apeninskog poluostrva.