
U prvi razred srednjih škola u Republici Srpskoj u školskoj 2024/2025. godini upisano je 9.705 učenika u 455 odjeljenja, navedeno je u informaciji koju je Vlada Srpske usvojila na današnjoj sjednici.
U prethodne tri školske godine evidentno je da je broj učenika prvih razreda u porastu, kao i povećanje ukupnog broja učenika u tekućoj u odnosu na prethodnu školsku godinu.
Od ukupnog broja, 9.524 učenika raspoređeno je u 447 odjeljenje u javnim školama, a 181 učenik u osam odjeljenja u privatnim školama.
U prvi razred srednjih škola, od ukupnog broja upisanih, za zanimanja četvrtog stepena opredijelilo se 7.849 učenika ili 80,88 odsto, od kojih u gimnazije 1.453 đaka, a u tehnička zanimanja 6.396.
U zanimanja trećeg stepena složenosti upisalo se 1.856 učenika ili 19,12 odsto, navedeno je u informaciji o realizovanom planu upisa u srednje škole u 2024/2025. školskoj godini.
Najveće interesovanje đaci su pokazali za struke ekonomija, pravo i trgovina 16,3 odsto, gimnazija 15 odsto, mašinstvo i obrada metala 14,8 odsto učenika, elektrotehnika 13,7 odsto, te zdravstvo 12,2 odsto.
Plan upisa u prvi razred srednjih škola za školsku 2024/2025. godinu realizovan je 98,77 odsto u odnosu na broj đaka.
Ukupan broj učenika u tekućoj školskoj godini od prvog do četvrtog razreda je 34.729.
U deficitarna zanimanja u školskoj 2024/25. godini upisano je 545 učenika u 11 zanimanja, u 33 škole i 24 jedinice lokalne samouprave.
Na osnovu raspoloživih podataka, najveći broj učenika, u proteklih pet godina, upisano je u strukama mašinstvo i obrada metala, za zanimanje bravar-zavarivač 818 đaka, zatim za struku ugostiteljstvo i turizam za zanimanja kuvar i konobar 485 učenika, te u struku elektrotehnika za zanimanje električar-elektroinstalater 344 učenika.
Na današnjoj sjednici, Ministarstvo prosvjete i kulture zaduženo je da za školsku 2025/2026. godinu vodi upisnu politiku koja će biti usaglašena sa potrebama tržišta rada, kao i sa potrebama za nastavak školovanja na visokoškolskim ustanovama u Republici Srpskoj.
Vlada Republike Srpske od školske 2020/2021. godine u kontinuitetu obezbjeđuje sredstva za stipendije i prevoz učenicima koji upisuju deficitarna zanimanja.
U budžetu Republike Srpske svake godine se planira 900.000 KM za nastavnu godinu.
S ciljem unapređenja kvaliteta sistema srednjeg obrazovanja i vaspitanja i veće usklađenosti obrazovanja i tržišta rada, ukazujući na značaj profesionalne orijentacije, Ministarstvo je donijelo uputstvo o načinu rada, aktivnostima i sastavu tima za karijerno vođenje i savjetovanje u srednjoj školi.
Usvojena Informacija o potrebi za angažovanjem asistenata u nastavi
Vlada Republike Srpske usvojila je na današnjoj sjednici Informaciju o potrebi za angažovanjem i finansiranjem lica za podršku učenicima sa smetnjama u razvoju, odnosno asistentima, u narednoj godini te zadužila Ministarstvo prosvjete i kulture i Ministarstvo finansija da za ove namjene obezbijedi sredstva u Budžetu Republike Srpske.
Kako se navodi u saopštenju, na taj način biće obezbijeđena sredstva za naknade svim asistentima angažovanim u školskoj 2024/2025. godini, kao i za asistente koji budu angažovani u prvom polugodištu školske 2025/2026. godine.
Na osnovu ukupnog broja zahtjeva osnovnih škola za angažovanje asistenata za učenike sa smetnjama u razvoju u tekućoj školskoj godini, Ministarstvo prosvjete i kulture je do sada dalo saglasnost za angažovanje i finansiranje 515 asistenata u 142 osnovne škole, a takođe je data i saglasnost za angažovanje i finansiranje 16 asistenata u školama za djecu sa smetnjama u razvoju.
Ministarstvo prosvjete i kulture od školske 2010/2011. godine finansira asistente, za čije angažovanje je Vlada Republike Srpske do sada obezbijedila sredstva u ukupnom iznosu od 15,4 miliona maraka, kako bi omogućilo kvalitetnije i pristupačnije vaspitanje i obrazovanje učenicima sa smetnjama u razvoju.
Iz Vlade pojašnjavaju da su se do 2017. godine, od kada je angažovanje asistenata definisano Zakonom, prioritetno odobravali za učenike sa autizmom i, u pojedinačnim slučajevima, za učenike sa teškim smetnjama u razvoju.
U ovom trenutku, a prema podacima o vrstama smetnji učenika za koje su osnovne škole podnijele zahtjev za saglasnost za angažovanje i finansiranje asistenata za školsku 2024/2025. godinu, lista podrazumijeva više od deset smetnji u razvoju djece koje povlače potrebu angažovanja asistenata kao tehničke podrške ovoj kategoriji učenika.
Ukupan broj učenika sa smetnjama u razvoju koji imaju nalaz i mišljenje prvostepene stručne komisije za procjenu potreba i usmjeravanje djece i omladine sa smetnjama u razvoju, a koji se školuju u redovnim odjeljenjima je 1.668, što čini procenat od 2,04 odsto od ukupnog broja učenika koji pohađaju osnovnu školu.
U tekućoj školskoj godini broj učenika sa smetnjama u razvoju povećan je u odnosu na prethodnu godinu za 111 učenika.