Tomas Man – klasik i nobelovac

115
Foto: planet-wissen.de

Njemački književni klasik Tomas Man (1875-1955), predstavnik psihološkog romana, najznačajniji njemački prozni stvaralac u 20. vijeku i dobitnik Nobelove nagrade za književnost, umro je na današnji dan 1955. godine.

Poslije dolaska nacista na vlast u Njemačkoj 1933. emigrirao je u Švajcarsku, a 1939. u SAD.

Stvarao je pod uticajem Johana Volfganga Getea, Artura Šopenhauera, Fridriha Ničea i velikih ruskih pisaca 19. vijeka.

Djela: romani „Budenbrokovi“, „Čarobni brijeg“, „Kraljevsko visočanstvo“, „Lota u Vajmaru“, „Doktor Faustus“, „Ispovijesti varalice Feliksa Krula“, „Izabranik“, tetralogija „Josif i njegova braća“, pripovijetke i novele „Smrt u Veneciji“, „Tonio Kreger“, „Mario i mađioničar“, „Zamijenjene glave“…kulturno-filozofske i istorijske studije „Fridrih i velika koalicija“, „Razmatranja jednog nepolitičara“.

U društvu pisaca pojavio se krajem 19. vijeka, da bi svojom fikcionalnom prozom obilježio književnu produkciju kako njemačkog govornog područja, tako i stvaralaštvo šireg, evropskog književnog kruga u prvoj polovini 20. vijeka.

Značajem i djelovanjem svog stvaralaštva nesumnjivo predstavlja jednu od centralnih pojava evropske književnosti svog vremena, a zanimljivo je da je ponavljao čak dva razreda osnovne škole.

Do danas, njegova djela izazivaju pažnju čitalaca i književne kritike.

Junaci Tomasa Mana su, uglavnom, izvan standardnih okvira društva. Osnovni motiv gotovo svih njegovih djela može se svesti na suprotnost između akcije i meditacije, maštanja i rada, pomirljivosti i neobuzdanosti, bolesno obilježenog izabranika i zdravog, običnog čovjeka.

Iako traže potkovanog čitaoca, njegove knjige su gotovo bez izuzetka suviše dobro zamišljene i napisane, pa savremeni čitalac ne mora da se oslanja na veliko poznavanje književne i mitološke tradicije.